دوده صنعتی کربنی است که به صورت ذرات ریز بوده و دارای ساختار مولکولی بیشکل میباشد. عمده دوده صنعتی که در دنیا تولید میشود با استفاده از روش کورهای و به صورت گرانول شده میباشد. روش کورهای تولید دوده صنعتی در مقایسه با سایر روشهای تولید دارای مزیت بسیار بوده بطوریکه با این روش تولید دوده صنعتی با کاربردهای مختلف را امکانپذیر مینماید انتخاب یک نوع خاص از دوده صنعتی اثر بسزایی در کیفیت کامپاند لاستیک تولید شده خواهد داشت و یکی از عوامل بسیار مهم در ایجاد خواصی است که از محصول نهایی انتظار میرود. • قدرت کشش یا Tensile Strength • Modulus • سختی یا Hardness • ازدیاد طول یا Elongation • مقاومت در برابر سایش • مقاومت در برابر پاره شدن • مقاومت ارتجاعی خواص گریدهای مختلف دوده صنعتی که تعیین کننده کیفیت محصول نهایی میباشد از طریق آزمایشات مختلف مطابق با ASTM اندازهگیری میشود. دوده صنعتی (Carbon Black) بنا به ترکیب شیمیائی، خواص رنگدهی، اندازه ذرات و خواص کلوئیدی آن در صنایع مختلف مخصوصا صنعت لاستیک به طور گسترده و وسیع کاربرد دارد. حدود 25 تا 30 درصد وزن لاستیک را کربن تشکیل میدهد. بیشترین استفاده کربن پس از صنعت لاستیک سازی در صنایع ساخت قطعات لاستیکی خود رو، مستریچ، جوهرسازی و رنگ میباشد.کربن بلاک اغلب در پلاستیک و تولیدات وابسته به آن جهت رنگ بخشیدن، محافظت در مقابل حرارت، محافظت در مقابل فساد ناشی از تشعشعات ماوراء بنفش، خصوصیات الکتریکی و همچنین خاصیت استحکام بخشی مورد استفاده قرار میگیرد.. در حال حاضر شرکت دوده صنعتی پارس تامین کننده دوده صنعتی بیش از 200 تولید کننده داخلی و خارجی در صنایع تایر خودرو، تیوپ، کفش، کابل، لوله، باطری، رنگ، کفپوش، تسمه نقاله و … میباشد. دوده صنعتی ماده سیاه رنگی است که بیش از 97% آن از کربن تشکیل شده است. دوده یا کربن بلک از سوزاندن ناقص هیدروکربن در مجاورت هوای محدود بدست می آید. کاربرد اصلی دوده در صنعت تایر و لاستیک است و 70% دوده در تایرسازی مصرف می شود. (Carbon Black) دوده صنعتی یک افزودنی بسیار مهم برای لاستیک ها می باشد که الاستومرها را جهت بهبود خواص مکانیکی آنها تقویت می نماید. دوده جهت محافظت در مقابل نور، رنگ دهی و افزایش خواص عبوردهی استفاده می شود و از طریق ” کاهش میزان لاستیک(و قیمت آن) به کار رفته جهت حصول کارایی مکانیکی “ و ” افزایش کارایی عملکرد به صورت مقاومت سایشی“ سبب صرفه جویی در هزینه ها می شود. در سال 2020، 14.3 میلیون تن دوده در جهان تولید شده است و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2022 به 15.2 میلیون تن در سال افزایش یابد. آسیا سهم 60% از تولید دوده را به خود اختصاص داده است. چین آمریکا و روسیه بزرگترین تولیدکنندگان دوده جهان به شمار می روند. در بخش مصرف به ترتیب چین، سایر کشورهای آسیایی و آمریکا در رده های اول تا سوم قرار دارند. صنعت کربن بلک در ایران متأثر از عملکرد چهار شرکت توليدکننده دوده صنعتی یعنی شرکت دوده صنعتی پارس، شرکت کربن ایران و شرکت سيمرغ (که عمده سهامداران آن تایرسازان داخلی می باشند) و همچنين شرکت صنعتی دوده فام است. در سنوات گذشته شرکت کربن ایران تنها توليد کننده داخلی در این صنعت بود که تمامی سهم بازار داخلی را در اختيار داشت. به واسطه ورود شرکت دوده صنعتی پارس در سال 1374 با 15000 تن ظرفيت توليد و افزایش ظرفيت به 30000 تن در سال 1385 و ورود شرکت سيمرغ در سال 1386و شرکت دوده فام در سال 1391به عرصه توليد، سهم بازار بين چهار شرکت به تناسب ظرفيت برنامه فروش داخلی و صادراتی ومزیتهای کمی و کيفی تقسيم مي شود. ظرفیت اسمی تولید دوده در کشور 140 هزار تن است که تمام 80 هزار تن نیاز کشور را تامین کرده و مابقی صادر می شود. تقریبا 70 هزار تن از دوده تولیدی کشور در صنعت تایر و 10-15 هزار تن در قطعه سازی مصرف می شود. کارخانه های تولید کربن در ایران به روش تجزیه حرارتی و کوره ای فعالیت می کنند. در این روش هوا و روغن پیشگرم شده به راکتور وارد می شود. در داخل راکتور واکنش ها در دماهای بالای 1800 درجه سانتی گراد رخ می دهد. پس از تزریق آب دوده به حالت پودر از راکتور خارج شده و سپس پودر کربن به شکل پالت(گلوله) در می آید تا با افزایش چگالی، حجم آن تا 5 برابر کاهش یافته و حمل و نقل آن آسان شود. شرکت دوده صنعتی پارس در سال 1363 به منظور تولید دوده صنعتی به ثبت رسیده و از سال 1373 تولید خود را با ظرفیت اسمی 15 هزار تن در سال آغاز نمود و در حال حاضر این ظرفیت سالانه 30 هزار تن در سال میباشد. کاربرد دوده صنعتی عمدتاً در صنایع تولید تایر، قطعات لاستیکی، مستریچ، رنگ و غیره میباشد. سهام شرکت دوده صنعتی پارس از سال 1378 در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شده است. این شرکت علاوه بر تأمین نیاز بازارهای داخلی، تا کنون موفق به صادرات دوده صنعتی به کشورهای آسیایی و اروپایی گردیده و با استفاده از تکنولوژی روز و رعایت استانداردهای ملی و جهانی، تولید انواع دوده صنعتی با قیمت مناسب را به جهت تامین نیاز مشتریان، هدف خود قرار داده است. همچنین ضمن ارتقای مهارت، دانش، ایمنی و بهداشت کارکنان، حفظ محیط زیست را نیز سرلوحه کار خود قرارداده است. دوده 550 پی تایپ پلیمرها به ویژه پلی الفین ها مانند پلی اتیلن در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید در حضور اکسیژن تخریب میشوند. زنجیرهای پلیمر، طی یک واکنش رادیکالی، تخریب شده و ساختار آن تغییر می کند. در مورد محصولاتی که امکان قرارگیری آنها در معرض نور خورشید به هنگام انبارش یا کاربرد وجود دارد (مانند لوله) توسط یک فرایند اختلاط مناسب با مواد (Anti uv) استفاده از مواد اشعه ماوراء بنفش ضروریست. دوده P-TYPE به دلیل خواص ویژه آن میتواند در این مورد کمک شایان به صنعت لاستیک نماید. ذرات دوده به دلیل ساختار شیمیایی خاص خود، تمایل به خوشه ای شدن و چسبیدن دارند. لذا فرایند اختلاط باید به گونه ای صورت گیرد که ذرات علاوه بر خورد و پخش شدن (Dispersion) به نحوی مناسب در زمینه پلی اتیلن توزیع گردند (Dispersion)، تا بتواند اثر بخشی مطلوبی در محافظت کامل از پلیمر داشته باشد. دوده به خوبی توانسته است همه موارد تکنیکالی و کیفیتی را رفع نماید. در صنعت قطعات لاستیکی خودرو، با توجه به حساسیت های کیفیتی و همچنین در صنعت تولید نوار لاستیکی و پروفایل های بسیار حساس دوده P-TYPE با موفقیت در کنار تولید کنندگان قطعات اکسترودری حساس و دقیق حضور دارد و تامین کننده با اهمیت کارخانجات لاستیک و پلاستیک خواهد بود. دوده سخت (hard) N-220 مقاومت سایشی بالایی را ایجاد می کند. قدرت کشش بالا و مقاومت در برابر پارگی خوبی را موجب می شود. هدایت الکتریکی متوسطی دارد در تایر کامیون ها و اتوبوس های مسافربری و وسایل مکانییکی کاربرد دارد. N-234 مقاومت سایشی فوق العاده بالایی را فراهم می آورد. ساختار بالایی دارد و در الاستومرها و در آمیزه های SBR/SR کاربرد دارد. N-326 این گرید دارای ساختار پایین، استحکام بخشی و مقاومت کششی بالا، بسیار مقاوم در برابر پارگی و از هم گسیختگی در ترکیب رابر می باشد. در وسایل مکانیکی، بدنه اصلی تایر، تسمه و کمربند و در تایر خودروهای جاده ای کاربرد دارد. N-330 دارای مقاومت سایشی خوب به همراه خاصیت ارتجاعی بالا می باشد و مقاوم در برابر کشش و پارگی می باشد. به طور گسترده هم در رابر های سنتزی و هم در رابر های طبیعی کاربرد دارد و هم در تایر ها و هم در وسایل مکانیکی استفاده می شود. N-339 مقاومت سایشی فوق العاده ای دارد. دارای ساختار بالایی می باشد و در تایر خودروهای مسافر بری و وسایل مکانیکی کاربرد دارد. N-375 این دوده از لحاظ مشخصات بسیار شبیه گرید 339 می باشد. خاصیت تقویت کنندگی و ضریب سختی بالا و قابلیت فرآیندی عالی دارد و در صنعت تایر جهت ساخت لایه های میانی تایر استفاده می شود. دوده نرم (soft) N-550 مقاومت سایشی متوسطی دارد. دارای (انقباض) و تورم بعد از قالب گیری کم می باشد. قابلیت ارتجاعی نسبتاً بالایی دارد. در بدنه اصلی تایر، در چسب های زیر سازی، در لوله ها، پوشش کابل ها و در برخی موارد دیگر کاربرد دارد. N-660 خاصیت استحکام بخشی متوسطی دارد. یک دوده با موارد استفاده بالا می باشد. در تایر گرمای کمی تولید می کند و در تمام الاستومرها کاربرد دارد. سهامدارن و سرمایهسرمایه شرکت در حال حاضر معادل 47.4 میلیارد تومان میباشد تولید و فروش مقدار تولید و فروش طی سنوات گذشته کمتر از ظرفیت اسمی بوده و ما با توجه به استراتژی شرکت مبنی بر استفاده حداکثری از توان تولید پیش بینی کرده ایم بتواند میزان تولید خود را به 27 هزار تن برساند. نرخ فروش با توجه به رشد قیمت جهانی دوده صنعتی و افزایش بهای تمام شده به واسطه افزایش قیمت نفت، برای سال آینده نرخ دوده صنعتی را 1100 و 1221 (متاثر از نرخ نفت) پیشبینی کرده ایم. مبلغ فروش مبلغ فروش شرکت ناشی از افزایش نرخ فروش رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.طبق گفته مدیران، شرکت برنامه ایی برای صادرات محصول ندارد. بهای تمام شده کالای فروش رفتهعمده بهای تمام شده مربوط به مواد مستقیم مصرفی میباشد. مواد مستقیم مصرفی مواد مستقیم مصرفی شرکت شامل روغن cfo، اکستراکت کلریفاید اویل و قطران میباشد که در صورت های مالی شرکت به صورت زیر آمده است. لذا همین موضوع باعث پیچیدگی نسبت های مصرفی شده است اما از آنجایی که 60 درصد مقدار وزنی مربوط به اکستراکت میباشد توانستیم مواد مصرفی را به دو بخش تقسیم و هرکدام را به صورت جدا پیشبینی کنیم. نرخ و مبلغ مواد مستقیم مصرفی نرخ نفت از جمله تاثیر گذارترین موارد بر مبلغ فروش شرکت میباشد و اکستراکت و سایر مواد را به نسبت از نفت محاسبه کرده ایم. هزینه اداری عمومی و سربار مفروضات و سود و زیان با توجه به مفروضات پیش بینی شده شرکت میتواند برای سال مالی 1400 و 1401 به ترتیب 120 و 149 میلیارد تومان سود خالص بسازد. تحلیل حساسیت در این بخش تحلیل حساسیت سود را به دو پارامتر نفت و دلار برآورد کرده ایم .