تاریخچه فعالیت شرکت ویتانا شرکت ویتانا که با برند بیسکویت مادر نام و آوازه قدیمی بدست آورده است، در سال 1337 با نام شرکت تضامنی دکتر رضا تهرانچی و شرکا در اداره ثبت شرکت های استان تهران به ثبت رسید. در سال 1350 نوع شرکت به سهامی خاص و نام آن به ویتانا تغییر یافت. فعالیت اصلی شرکت تولید و فروش مواد غذایی در سراسر ایران و خارج از کشور و واردات ماشین آلات و مواد اولیه مرتبط با فعالیت شرکت و بسته بندی و تولید انواع غذای کودک و فرآورده های مکمل مربوط به کودک است. شرکت در اسفند سال 1372 در بورس اوراق بهادار پذیرش شد و در خرداد سال 1373 در تابلوی بورس درج شد. در حال حاضر شرکت ویتانا با نماد "غویتا" ذیل گروه محصولات غذایی به جز قند و شکر در بازار دوم فرابورس در حال معامله میباشد. شرکت مقدمات انتقال خود به بازار اول فرابورس را نیز انجام داده است و این انتقال در مرحله بررسی می باشد. فعالیت اصلی شرکت در کیلومتر 7 بزرگراه فتح قرار داشت و تولید بیسکویت مادر در این کارخانه تولید می شد. تا اینکه طرح توسعه شرکت در شهرک صنعتی کاسپین استارت خورد. اولین بخش از طرح توسعه شرکت با نام کاسپین 1 (ویتانا 1) در اواخر 1395 در شهرک کاسپین به بهره برداری رسید. این طرح شامل 9 خط تولید است که با توجه به آخرین اخبار هفت خط آن در حال تولید است. طرح کاسپین 2 (ویتانای 2) طرح تولید ویفر را نشانه گرفته است که در سال مالی 99 افتتاح می شود. اما این دو خط تمام آنچه ویتانا را به یک شرکت رشدی و خوش آتیه تبدیل کرده است نیست. از مهمترین سرمایه گذاری ها و طرح توسعه های شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد: ویتانا 3: خط تولید بیسکویت که در سال 1400-1401 افتتاح می شود و ظرفیت تولید آن با ویتانای 1 برابری می کند. بر اساس سیاست های شرکت فروش این خط مختص صادرات خواهد بود. ویتانا چین را به عنوان بازار هدف این محصولات انتخاب کرده است و رایزنی های خوبی نیز برای فروش محصولات خود در چین انجام داده است. از آنجایی که در کشور چین مواد اولیه تولید بیسکویت (آرد، شکر و روغن) از جمله گرانترین کالاها می باشد تجار چینی از واردات بیسکویت استقبال کرده اند، چنانچه در مقطع فعلی نیز چین یکی از مقاصد صادراتی ویتاناست. افتتاح خط تولید شکلات و نان شیرینی: ویتانا در نظر دارد خط جدید تولید نان شیرینی را برای اولین بار در کشور تاسیس کند. پیش بینی شده است تا آخر سال مالی 1400 وارد مدار شود. از طرف دیگر در سال آینده تولید شکلات نیز به محصولات شرکت اضافه خواهد شد و پیش بینی شده است در سال آینده 1000 تن از این محل تولید داشته باشد. یک مقام آگاه نرخ فروش شکلات را از قرار 70 هزار تومان در هر کیلو پیش بینی کرد. خرید شرکت تولید کننده روغن نباتی: شنیده ها حاکی از خرید یک کارخانه روغن نباتی از سوی ویتاناست. این شرکت سومین پلنت تولید روغن نباتی در کشور است و ظرفیت تولید آن 20% بیشتر از مارگارین است. نگاه مقایسه ای شرکت تملیک شده توسط ویتانا با ماگارین حاکی از فروش تقریبا 1000 میلیارد تومانی دارد. (فروش مارگارین در شش ماهه 99 تقریبا 500 میلیارد تومان بوده است که حاشیه سود عملیاتی تقریبا ده درصدی داشته است، این در حالی است که ظرفیت مارگارین کمتر از شرکت روغن نباتی مذکور می باشد.) شرکت محصولات غذایی غنچه پرور: امسال ویتانا 50.5% از سهام شرکت غنچه پرور را با بهای تمام شده 79 میلیارد تومان خریداری کرده است و کنترل این شرکت از ابتدای تیر 1399 با تغییر مدیریت به طور کامل به شرکت ویتانا منتقل شده است. این شرکت غیر بورسی اولین تولید کننده غذای کودک در ایران می باشد. تولید غذای کودک از حاشیه سود بسیار بالایی برخوردار است و سود این شرکت در سرفصل سرمایه گذاری شرکت شناسایی می شود. درآمد شرکت غنچه پرور در سال شمسی 98 بالغ بر 154 میلیارد ریال و در سه ماهه اول 99 بالغ بر 45 میلیارد ریال می باشد. نکته جالب رشد فروش شرکت در دو ماهه اخیر است بطوری که فروش 2 ماهه اخیر غنچه پرور به اندازه کل سال قبل بوده است. ارزش خالص دارایی های این شرکت 500 میلیارد تومان برآورد می شود. شرکت ارس تیبای پردیس: تاسیس این شرکت که فعالیت اصلی آن ساخت، تولید و تهیه آدامس و پاستیل است انجام شده است و 60 درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت ویتانا می باشد. این شرکت در سال آتی وارد مدار تولید می شود. تولید محصولات آدامس و پاستیل نیز از حاشیه سود خوبی برخوردار است. فروشگاه های زنجیره ای تخصصی مادر و کودک: ویتانا در یک حرکت ابداع گونه اقدام به سرمایه گذاری در بخش فروشگاه های زنجیره ای مادر و کودک کرده است. این فروشگاه ها که تمرکز خود را بر روی مادر و کودک قرار داده است، به فروش لوازم، خوراک، پوشاک و مکمل های غذایی کودک مبادرت می کند و تا آخر امسال 10 شعبه افتتاح خواهد شد. عرضه اولیه شرکت های زیرمجموعه: ویتانا درصدد عرضه اولیه سه شرکت زیرمجموعه در بازار فرابورس است که در حال سپری کردن مقدمات آن می باشد. شرکت غنچه پرور و شرکت روغن نباتی تملیک شده دو مورد از آن می باشد. سرمایه و ترکیب سهامداران روند سرمایه شرکت در جدول زیر مشاهده می شود. این شرکت امسال از محل تجدید ارزیابی ها سرمایه خود را 118 درصد افزایش داد و به 131میلیارد تومان رساند. ویتانا در نظر دارد جهت تامین مالی تکمیل پروژه های خود و سرمایه گذاری در شرکت های زیرمجموعه تملک یافته امسال سرمایه خود را به 500 میلیراد تومان افزایش دهد. این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، مطالبات حال شده و سود انباشته انجام می شود. ترکیب سهامداران اصلی شرکت نیز در نمودار زیر مشاهده می شود. روند سهامداران شرکت بر روی تابلو در حال تغییر است و در یک تغییر درون گروهی شرکت پیشرو زرین ایرانیان قسمتی از سهام شهدین گام را از روی تابلو خریداری خواهد کرد. مقدار تولید و فروش تولید و فروش شرکت در سال های اخیر با توجه به تغییر مدیریت و سهامدار عمده روند بسیار رو به رشدی بوده است به طوری که از 7500 تن تولید بیسکویت در سال 95 به 25500 تن انواع بیسکویت در سال مالی 99 رسیده است. این در حالی است که افتتاح خط ویفر دسته ی جدیدی از محصولات را به سبد فروش شرکت اضافه خواهد کرد. تولید شکلات نیز محصول جدید دیگری است که در سال 1400 ویتانا تولید خواهد کرد. نمودار زیر روند فروش تاریخی شرکت و پیش بینی فروش در سال مالی 99 و 1400 را نشان می دهد. کاهش نرخ رشد تولیدات شرکت در سال مالی 99 را می توان به شیوع کرونا و به دنبال آن کاهش فروش در پی تعطیلی مدارس و بسته شدن مرزهای عراق و افغانستان دانست. انتظار می رود با بازگشایی مدارس و مرزهای زمینی روند فروش در ماه های باقیمانده سال مالی رو به رشد باشد. تولید بیسکویت ویتانا در محل اصلی تهران و قزوین انجام می شود. در کاسپین 1 محصولات بیسکویت من جمله کوکی مغزدار فندقی، دبل چاکلت، تارت قلبی و ... بیسکویت مادر در کارخانه تهران تولید می شود. طرح توسعه دوم شرکت که به نام کاسپین 2 نامگذاری شده است به تولید ویفر مبادرت می کند که آماده بهره برداری است و پیش بینی می شود در سال مالی 99، 1500 تن ویفر تولید کند. این رقم در سال 1400 به 12000 تن افزایش خواهد یافت. نرخ متوسط محصولات این خط 30-35% بیشتر از محصولات فعلی شرکت است و حاشیه سود عملیاتی آن مشابه با محصولات فعلی شرکت است. در مورد خط تولید شکلات نیز تولید 1000 تن شکلات با نرخ 70 میلیون تومان پیش بینی می شود. علیرغم اینکه فروش شرکت عمدتا داخلی است، ویتانا نگاه ویژه ای به بازار صادراتی دارد و همانگونه که بیان شد در نظر دارد در آینده نه چندان دور خط تولید ویتانای 3 را تماما به صادرات اختصاص دهد. در سال جدید شرکت به دنبال صادرات محصولات خود به کشورهای دیگری به غیر از عراق و افغانستان است که در این زمینه موفق به صادرات به چین شده است و به دنبال گسترش و توسعه صادرات خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال آفریقا میباشد. فروش صادراتی عمدتا به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، استرالیا، تاجیکستان، امارات، غنا، لبنان و نیجریه صورت میپذیرد. درصد فروش صادراتی ویتانا در سال مالی قبل 17% بوده است که امسال به 11% کاهش داشته است. انتظار می رود با طرف شدن موانع کرونا فروش صادراتی شرکت نیز روندی به مراتب بهتر از سال مالی 98 داشته باشد. نرخ فروش در مورد نرخ فروش های شرکت تا به امروز دولت دخالتی نداشته است. شرکت با توجه به افزایش نهاده های تولید پیشنهاد افزایش نرخ را به انجمن شیرینی شکلات ارائه میدهد و در صورت تایید ایشان افزایش نرخ انجام خواهد شد. با توجه به موجودی ماده اولیه بسیار خوب شرکت از ابتدای سال شمسی 1399 تقریبا نیازی به افزایش نرخ نداشته است. با این حال با توجه به افزایش نهاده های تولید افزایش نرخ 20 درصدی در شهریور ماه بر روی کدال قرار گرفت. نرخ فروش صادراتی شرکت نیز وابسته به نرخ فروش داخلی است، به طوریکه پس از کسر 9% ارزش افزوده و مالیات نرخ فروش صادراتی بدست می آید. در یک شرایط نرمال اقتصادی فروش صادراتی 15% ارزان تر از داخلی است چرا که مالیات و 9% ارزش افزوده به آن تعلق نمی گیرد. (شرکت ارز حاصل از فروش صادراتی را به خرید ماشین آلات و تجهیزات اختصاص می دهد.) مبلغ فروش فروش خالص شرکت پس از کسر تخفیفات و برگشت از فروش بدست می آید. در سال 98 تخفیفات 12 درصد از فروش را به خود اختصاص داده است که 6% آن مربوط به پرداخت نقدی، 2.5% به مغازه دار و مابقی پورسانت توزیع کنندگان است. روند برگشت از فروش شرکت نیز از 3 درصد در سال 97 به 1 درصد در سال 98 کاهش یافته است. بهای تمام شده قسمت عمده بهای تمام شده کالای تولید شده شرکت به مواد مصرفی تعلق دارد، به طوریکه 75% مواد مستقیم مصرفی، 10 % دستمزد مستقیم و 15% سربار می باشد. در بخش مواد مستقیم مصرفی آرد، شکر و روغن به ترتیب 22 ، 16 و 23 درصد مبلغی را تشکیل داده اند. با مدیریت مناسب از ابتدای سال شمسی 1399 هیچ خرید شکری نداشته است و شکر مورد نیاز از موجودی انبار تامین می شده است. در بخش تامین آرد شرکت به سمت قراردادهای سلف رفته است و در این مورد قراردادهای خوبی بسته شده است. از همین رو می توان گفت شرکت علاوه بر موجودی مواد مناسب مشکلی در تامین ماده اولیه نیز ندارد. نرخ مواد مصرفی با توجه به نرخ تورم افزایش داده شد. یکی از مهمترین موارد قابل توجه در بهای تمام شده شرکت افزایش سرانه تولید نیروی کار است. با توجه به دستگاه های پیشرفته خریداری شده سرانه تولید از 25 کیلوگرم نفر ساعت به 75 کیلوگرم نفر ساعت افزایش داشته است که به مدیریت هزینه ها کمک کرده است. پیش بینی شرکت در افزایش تعداد کارگران شرکت با توجه به افتتاح خط تولید ویفر 570 نفر است. این در حالی است که در انتهای سال مالی قبل کارگران تولید شرکت 534 نفر گزارش شده است. مهمترین فاکتور قابل توجه در بخش سربار به دستمزد و استهلاک مربوط می شود. با توجه به خرید تجهیزات و شروع فعالیت خطوط جدید شرکت در سال آتی استهلاک نیز افزایشی خواهد بود. هزینه های اداری عمومی و فروش مهمترین فاکتور قابل بررسی در این سرفصل به تبلیغات شرکت مربوط می شود. ویتانا با انعقاد قرارداد 4 ساله 400 میلیاردی با صدا و سیما به خوبی نفوذ محصولات خود را بین مردم و سطح جامعه افزایش داده است. این قرارداد بصورتی است که 7% درصد از خالص فروش محصولاتی که صدا و سیما تبلیغ می کند به صدا و سیما تعلق می گیرد. نکته قابل توجه در مورد این تضمین قرارداد توسط سهامدار عمده انجام شده است بطوری که اگر پرداختی به سقف 400 میلیاردی قرارداد نرسید خسارت آن ویتانا را تهدید نخواهد کرد و شهدین گام تعهد پرداخت خسارت را بر عهده دارد. صورت سود وزیان در مورد صورت سود و زیان توجه به نکات زیر خالی از لطف نیست. در سرفصل سایر درآمدهای غیر عملیاتی شرکت در 6 ماهه ابتدای 99 ، 45 میلیارد تومان سود از محل خرید و فروش سهام ناشی از سود پورتفو شناسایی کرده است که در پایان سال به 60 میلیارد تومان افزایش می یابد. در سال آتی نیز این سرفصل با توجه به خرید شرکت های زیرمجموعه و سیسات تقسیم سود حداکثری این سرفصل می تواند قابل توجه باشد که در نظر گرفته شده است. هزینه مالی شرکت در شش ماهه اول 99 افزایشی بوده است پیش بینی می شود هزینه مالی امسال 45 و سال آتی 60 میلیارد تومان باشد. تسهیلات دریافتی به خرید ماده اولید و تجهیزات مصذف می شود. نرخ موثر مالیات در سال های گذشته بطور متوسط 6 درصد بوده است این در حالی است که در سال 98 به 5% کاهش یافته است. با توجه به معافیت های مالیاتی جدید پیش بینی می شود در سال آینده نرخ موثر مالیات نصف شود. از این رو برای سال 99، 6% و برای سال 1400، 5 درصد در نظر گرفته شده است. نتیجه گیری: با توجه به سرمایه گذاری های متعدد شرکت از جمله خرید شرکت های غنچه پرور، روغن نباتی و ... و اقدامات لازم برای عرضه اولیه آنها در بورس، افتتاح طرح های توسعه متعدد از جمله خط ویفر، شکلات نان شیرینی و ... آینده بسیار روشنی پیش روی شرکت است. مدیریت شرکت توانسته است ویتانا را به یک شرکت رشدی و بعبارت ملموس تر یک هلدینگ غذایی تبدیل کرده است. همانگونه که در صورت سود وزیان شرکت مشاهده می شود سال آتی نزدیک به 300 تومان سود هر سهم خواهد بود که نسبت به سود سال 99 افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت. همین رشدی بودن نرخ نیز می تواند به توجه بازار کمک کند و در کنار تقلیل یافتن قیمت سهم پس از افزایش سرمایه نزدیک به 300 درصدی نماد راه را باز هم برای رشد قیمتی هموار کند. از این رو این نماد برای یک سرمایه گذاری میانمدت و بلند مدت توصیه می شود.