تاریخچه شرکت: شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ)سهامی عام( در فروردین ماه 1355 به صورت شرکت با مسئولیت محدود تأسیس و در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. در سال 1364 به اداره ثبت شرکت های شیراز انتقال و متعاقبا در سال 1392 به اداره ثبت شهرستان زرقان منتقل شد. در سال 1366 از شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص و در سال 1373 به سهامی عام تبدیل شد. مرکز اصلی شرکت طبق اساسنامه شیراز و محل کارخانه در 25 کیلومتری شهر شیراز (شهرستان زرقان) واقع شده است. شرکت کاشی پارس در سال 1373 دربورس اوراق بهادار تهران در گروه ساختمان- کاشی و سرامیک با نماد کحافظ درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاريخ 1378 مورد معامله قرارگرفته است. کاشی و سرامیک نقش اساسی در صنعت ساختمان در همه کشورها دارد و شرکت کاشی و سرامیک حافظ در زمینه تولید انواع کاشی و سرامیک فعالیت می نماید که در سازمان بورس و اوراق بهادار در صنعت کاشی و سرامیک طبقه بندی شده است و یکی از برندهای قدیمی و معتبر صنعت کاشی و سرامیک می باشد. بر اساس فعالیت شرکت و با توجه به نوسازی و بهسازی خطوط تولید جهت دست یابی به تولید انبوه ظرفیت تولیدی شرکت 3.5 میلیون مترمربع انواع کاشی دیوار، 1 میلیون مترمربع انواع کاشی پرسلان و 3 میلیون مترمربع انواع کاشی کف می باشد. شرکت طرح توسعه 5 میلیون مترمربعی کاشی پرسلانی لوکس را در دست احداث دارد که پیش بینی می شود در بهمن ماه سال جاری افتتاح شود. سرمایه شرکت در بدو تاسیس 61 میلیون تومان بوده است که در طی چندین مرحله به 147 میلیارد تومان افزایش یافته است. آخرین افزایش سرمایه شرکت 816 درصد در اواخر سال 98 از محل تجدید ارزیابی بوده است. در تاریخ نگارش این گزارش سهامدار عمده شرکت سرمایه گستر آریا با مالکیت 80 درصدی است و 20 درصد آن سهام شناور است. صنعت کاشی و سرامیک در ایران آغاز به کار صنعت کاشی و سرامیک در ایران به سال 1339 بر می گردد. این صنعت در 60 سال گذشته با رشد چشمگیری روبرو بوده است. مطابق آمار منتشر شده توسط انجمن کاشی و سرامیک ایران، جایگاه ایران در سال 2019 در حوزه تولید هفتم و در حوزه صادرات پنجم دنیا بوده است. سهم ایران از تولید جهانی کاشی و سرامیک 3.1 درصد و از صادرات جهانی 5.7 درصد می باشد. در سال 98 مقدار تولید کاشی و سرامیک در ایران 398 میلیون متر مربع می باشد. 70 درصد صادرات ایران به مقصد عراق و 10 درصد به مقصد پاکستان بوده است. ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در حال حاضر 750میلیون متر مربع می باشد که در نظر است تا سال 2025 این ظرفیت تولید به 1000 میلیون متر مربع افزایش یابد. مقدار تولید محافظ نمودار زیر مقدار تولید کاشی حافظ را بر حسب مترمربع نشان می دهد. همانگونه که مشاهده می شود شرکت در سال 96، 579 هزار مترمربع تولید داشته است که در سال 98 با رشد 475 درصدی به 3.3 میلیون مترمربع افزایش یافته است. پیش بینی می شود که در سال 99 تولید شرکت با رشد 34 درصدی به 4.4 میلیون مترمربع افزایش یابد. در شش ماهه ابتدایی سال 99شرکت توانسته است مهمترین و کلیدی ترین پروژه 6 ماهه اول سال که افزایش تولید محصولات سایز 100*100 است، را به اتمام برساند. این پروژه در نوع خود یک پروژه منحصربه فرد در ایران است و هم اکنون شرکت در حال تولیدروزانه 5000 متر کاشی سایز 100*100 هست که این رقم در سال 1398 کمتر از 2000 متر بوده است. این شرکت در تمامی فازها به عنوان فعالیت مشترک اقدام به تغییر فرمول بدنه و تبدیل به پرسلان برای کاشی های کف با هدف رسیدن به جذب آب پایین، تغییر جوهر چاپ و بهبود کیفیت لعاب برای رسیدن به سطح بهتر و رنگهای شفاف تر کرده است. این موضوع نیز به ارزش افزوده بیشتر در شرکت منجر خواهد شد. اما نکته بسیار مهم طرح توسعه جدید شرکت با هدف ایجاد طرح ها و سایزهای جدید در جهت تنوع پذیری و تکمیل سبد محصولات است. این طرح مربوط به کاشی های پرسلانی با طراحی لوکس و ابعاد بزرگتر از 100*100 است. این محصولات علاوه بر حاشیه سود بالا برخی از سایز های تولیدات جدید برای اولین بار در کشور تولید خواهد شد. کاشی حافظ پیش بینی کرده است در سال اول بهره برداری از این طرح، 4.5 میلیون متر مربع و برای سال دوم 5 میلیون مترمربع تولید خواهد داشت. این ظرفیت با فرض 330 روز کاری در 3 شیفت 24 ساعته در نظر گرفته شده است. در تحلیل پیش رو تولید سال آینده و 1401 از طرح توسعه جدید بترتیب 3.5 و 4.5 میلیون مترمربع در نظر گرفته شده است. مقدار فروش در سال های اخیر روند فروش صادراتی شرکت افزایش قابل توجهی داشته است. فروش صادراتی شرکت در سال 96 تنها 9% از فروش شرکت را در برگرفته بوده در حالی که این درصد در سال 98 به 43% و در سال 99 به 45% افزایش یافته است. این در حالی است که یکی از مسئولین شرکت اذعان داشت که بازار هدف محصولات جدیدی که از خط تولید جدید که به تولید کاشی های پرسلانی لوکس تولید خواهد کرد، بازار صادراتی است. شرکت در انعقاد قرارداد با مشتریان کویتی پیشرفت خوبی داشته است. هدف محصولات جدید شرکت کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و حتی کشورهای آفریقایی است. با این اوصاف در تحلیل انجام شده درصد فروش صادراتی خط تولید جدید در سال های 1400 و 1401 به ترتیب 60 و 70% در نظر گرفته شده است. نرخ فروش نرخ فروش محصولات در داخل کشور بر اساس تصمیم هیئت مدیره و تحویل درب کارخانه می باشد. همچنین نرخ های فروش صادراتی شرکت نیز با تحویل درب کارخانه و با توجه به سایز های کمیاب در بازار بسیار با قدرت چانه زنی انجام می پذیرد. همانگونه که در شکل زیر مشاهده می شود نرخ فروش دلاری محصولات پرسلانی بیش از دو برابر کاشی کف و دیوار است. از آنجایی که خط تولید جدید شرکت به تولید محصولات پرسلانی اما با کیفیت بالاتر و سایزهای کمیاب تر نسبت به محصولات پرسلانی فعلی اهتمام خواهد ورزید پیش بینی می شود متوسط نرخ دلاری فروش محصولات صادراتی باز هم افزایشی باشد. یک مقاوم مسئول در این باره بیان کرد که نرخ های کاشی های تولیدی در خط تولید جدید شرکت می تواند تا دوبرابر بیشتر از نرخ های فعلی پرسلانی باشد. با این حال نرخ کاشی های پرسلانی (تولیدات قبلی و خط تولید جدید) در یک حالت بشدت محافظه کارانه برای سال 1400 و 1401 به ترتیب 6 و 6.5 دلار در هر مترمربع در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ فروش داخلی نیز با توجه به تورم 30% رشد در نظر گرفته شد. بهای تمام شده ترکیب بهای تمام شده شرکت از 55% از بهای تمام شده را مواد مصرفی، 17% درصد دستمزد و 32% را سربار تشکیل می دهد. تقریبا 20 درصد مبلغی از بهای تمام شده شرکت وارداتی است و 80 درصد از داخل تامین می شود. مواد مصرفی وارداتی بر اساس دلار و مواد مصرفی داخلی بر اساس نوع آن به صورت دلاری یا تورمی رشد داده شده است. این در حالی است که ضریب مصرف مواد اولیه در سال های 1400 و 1401 نیز با توجه به طرح جدید بیشتر از قبل در نظر گرفته شد. در بخش دستمزد مستقیم تعداد نیروهای شرکت از 411 نفر به 480 نفر برای سال های 1400 و 1401 افزایش داده شد تا نیروی کار خط تولید جدید در نظر گرفته شده باشد. این در حالی است که شرکت در گزارشات تفسیری عنوان کرده است تقریبا 90 تن از نیروهای فعلی شرکت در امسال و سال آتی بازنشسته خواهد شد. در بخش سربار آیتم های این بخش در یک حالت بدبینانه بصورت خطی متناسب با افزایش تولید پیش بینی شد، در صورتیکه با توجه به اصل صرفه به مقیاس اینگونه نخواهد بود و رشد سربار کمتر از حالت پیش بینی شده خواهد بود. مفروضات بنیادی صورت سود و زیان نتیجه گیری: 1-مفروضات در نظر گرفته شده برای تحلیل کاشی حافظ با توجه به گزارشات تفسیری و شفاف سازی های قرار گرفته بر روی کدال قرار گرفته شده است. بنا به گفته شرکت این طرح در بهمن ماه افتتاح می شود. فرض شده تولیدات جدید از ابتدای سال آتی در سبد محصولات شرکت قرار گیرد. 2- نرخ فروش های صادراتی شرکت در یک حالت محافظه کارانه در نظر گرفته شده است و با توجه به لوکس بودن تولیدات این نرخ می تواند بازهم افزایش باشد. در مورد مقدار فروش از طرح توسعه جدید نیز فرض تحلیل بسیار پایین تر از گفته های شرکت در شفاف سازی ها در نظر گرفته شده است. در این مورد باید گزارشات ماهانه شرکت به خوبی رصد شود. تحلیل حساسیت مقدار تولید مجصولات جدید به نرخ دلاری محصولات در شکل زیر مشاهده می شود. 3-با توجه به سود تحلیلی سال 1400 و 1401 و البته نرخ رشد بسیار خوبی که در سال 99 داشته است این سهم یکی از آینده دارهای بازار در سال 1400 خواهد بود. قیمت فعلی کحافظ در محدوده 1600 می باشد که حاکی از پی به ای فوروارد 5 معامله می شود. این در حالی است که شرکت های گروه کاشی در حال حاضر پی به ای های فوروارد 10-15 کسب کرده اند. این عقب ماندگی نسبی به همراه افزایش تولیدات می تواند گزینه میان مدت خوبی برای افرادی باشد که شرکت های رشدی را می پسندند.